Tålamod!

 
 
Vad har dina hundar lärt dig?
 

Mina hundar har lärt mig mycket. Självklart har jag fått mer kunskap och förståelse. Jag har blivit klok nog att veta vad dom verkligen behöver och vad dom vill. Jag har lärt mig vad som kan sänka dom och höja dom.
Men en sak jag som jag tänkte på direkt när jag fick denna fråga var tålamod.
 
Tålamod är det viktigaste för mig när jag umgås med hundarna. Att inte begära för mycket eller för lite för den delen. Att inte vara för snabb och ha för höga förväntningar.
Jag har lärt mig att allt inte händer precis nu. Jag lär mig att planera och se framåt.
 
Så när har man tålamod då?
 
När vi ska gå ut tex och alla ska på med sina halsband och Smilla sin sele, ja då kommer första tillfället.
Smilla ska alltid efter 7 år ta ett segervarv innnan selen får komma på. VARJE gång, innan VARJE tillfälle selen ska på. Tålamod.
 
Självklart behövs även tålamod inom träning men det vet ni juh alla :) man kommer inte långt annars, haha.
 
Max har varit en toppen valp och att göra sina behov inne var big no no för honom, men Yra då.... ja hon gjorde allt inne. Vi kunde vara ute och gå i timmar, stå ute och vänta men ingenting. Direkt när man kom hem istället gjorde hon allt. Dumma hund ;)
Jag kommer ihåg en väldigt speciell gång. Det var förra vintern, kallt som fan och vi skulle ut på en promenad. Självklart kommer jag på den smarta ideén att nu jäklar ska vi vänta ut henne 
Jag hade gummistövlar, UTAN strumpor. Vi stod ute i över två timmar. Jag vägrade gå hem, vi gick runt runt runt. Jag frös så mycket att jag var tvungen att stoppa fötterna i mina handskar....tålamod. jäkla hund. Tror ni hon gjorde nått ute? NEJ!
Jag trodde mina fötter hade sett sin sista dag....
 
 
Vad har eran hund eller hundar lärt er?
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Som du säger! Tålamod i massor! Går inte att ha malamute annars :P Sen har de ju även lärt mig att prioritera och att gå upp sjukt tidigt av mig själv på morgonen :D

Svar: haha så sant, dessa hundar!Det är starkt av dig, mina är juh lite lata av sig så dom kan utan problem ligga en lång stund på morgonen, dock har vi juh gård som dom kan springa ut och in :D
emeli sundberg

2013-01-25 @ 07:03:49
URL: http://20belowzero.se
Postat av: Jennifer

Massor tålamod. Hade ytterst lite tålamod för ungefär 2 år sen, men jag har lärt mig.
Sen har jag lärt mig att vara mer framåt, våga mer osv. Förr hade jag aldrig kunnat tänka mig att tävla med en hund, men i år ska jag banne mig göra det! :)

Svar: ÅÅ va spännande och av roligt för dig att våga stiga fram, visst är det märkligt hur våra hundar kan förändra oss till det positiva :)
emeli sundberg

2013-01-25 @ 08:21:13
URL: http://schafertassar.weebly.com
Postat av: Rebecca

Samma här; tålamod. :)
Jag har nog också blivit "tryggare" i mig själv, eller iaf tillsammans med hund, för att man måste vara det. Och tydlig, och konsekvent, inte bara i hundsammanhang. :)

2013-01-25 @ 13:53:44
URL: http://albabeyo.blogg.se
Postat av: emelie

tålamod önskar jag men vet inte om det egentligen blvit bättre. ;) däremot när jag är med hundarna har jag mycket lättare för att leva i nuet och int grubbla så mycket på annat just då.

2013-01-25 @ 22:47:56
URL: http://www.prickig.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback

  • Instagram
    Twitter

    Mail Facebook Bloglovin RSS 2.0