Drag och åter drag!

 
Äntligen är temperaturen bra hela dagarna. Nu behöver man inte ens fundera om det är för varmt eller kallt. Nu har vi dragit varannan dag och snittat ca 1 mil. Yra är fortfarande inte tillräckligt duktig i spannet så känns inge kul för Max att köra längre sträckor.
 
Max kör på bra, som alltid. Växlar fint och han är lika bra i början som på slutet.
Igår när vi var ut kom det rådjur hoppandes över vägen och bestämde sig för att stå iskogen nån meter bort. Yra som utan tvekan skulle ha sprungit efter i ett sånt taggat läge skötte sig riktigt bra. jag bromsade in och dom båda stod stilla och spanade, luktade och trånade ;)
 
Efter en stund fortsatte vi som ingenting hade hänt. Då är man nöjd. Just nu känns det dock som att jag vill köpa in en vuxen hund haha en färdig hund som kan dra med Max. Hoppas att Tjerna är lika taggad som sin far iallafall, blir han som sin mor vet jag inte vart jag tar vägen hahaha.
 
Jag får många frågor om draget så jag tänkte svara på alla i en liten kort text.
 
* Nu när vi drar ligger Tjerna i bilen och sover under tiden, han får vara med när jag kopplar dom stora och han har också fått gått bredvid när dom andra dragit ( i skritt såklart) mycket för att lära sig att det inte är något konstigt alls med en rullande cykel.
* Mina linor kommer från Stef med hundar och är neon rosa. Just nu har jag bara för två hundar men snart får jag hem fler linor och SJÄLVFALLET i samma färg ;)
* Vi drar allt från 5km till 1 mil men aldrig under 5, för Max del käns det bara onödigt att börja dra och sluta innan han har kommit in i det ordentligt, det är grejen med malamuter dom kör långa distanser och det är där dom är bäst.
* Vi kör på grus och skog, alltså mjukt underlag. Att passera vägar osv är inget jag ser som ett problem (vi behöver dock inte det nu då den nya sträckan bara består av grus) men skritt/trav för att passera asfalt är helt ok.
* Ja Malte/Nebbo är med hela tiden. Storleken har ingen betydelse har ni inte hört det? Nu har han en egen sele och när nya linorna anländer kan han vara med på riktigt.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: sanna

din blogg e bäst va e de för ras, jag har en vit älghund som jag drar skider med:)

2013-09-28 @ 16:30:42
Postat av: sanna

din blogg e bäst va e de för ras, jag har en vit älghund som jag drar skider med:)

2013-09-28 @ 16:30:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback

  • Instagram
    Twitter

    Mail Facebook Bloglovin RSS 2.0