Hantering!

 
Vad är det första du lärde Max? Vilken träning har varit viktigast? Vad tycker DU är viktigast att lära sin lilla valp?
 

Det första jag lärde Max var hantering. Att klappa, känna och klämma. Allt det ska vara ok. Direkt efter blev det väl namnträning och enkla sitt, ligg, stå.
 
Den träning som varit viktigast med Max är att be om lov. Max är så glad i allt och alla men man kan juh faktiskt inte hälsa på alla som går förbi. Det har nog varit viktigast, eller viktigast är lite fel ord tycker jag. 
Men vi märkte att han var väldigt intresserad och han kunde sätta sig ner och "grina" om nån bara gick förbi, så för han var det väldigt behövligt.
Hans skvallerträning har alltså blivit jätte nyttigt och han använder det hela tiden (om inte störningen är för stor).
 
Max hade juh lite svårt att få mat, han var tokig, galen helt blockerad i huvudet. Så det tränade vi mycket på också, men det är juh mer individuellt.
Vi var tvungna att ge honom mat i plastskåla annars slog han ut tänderna lixom, galen!
Sen var hela golvet i köket fullt av mat för att det skulle ta tid för honom att äta.
Hans mage svällde juh upp varje gång så det var super viktigt.
 
Men efter några veckor så släppte det :D Nu äter han SIN mat jätte fint, men kommer han över nått annat ja då blockeras han och hugger i sig som om att han inte ätit på flera år!
 
Vad jag tycker är den viktigaste träningen? Som valp tycker jag att man ska göra saker, så mycket som möjligt. Se nya saker, uppleva, upptäcka. 
Det finns så många hundar som inte klarar av att bada, klippa klorna, åka bil, som är livrädd för bussar, dammsugare osv.
Så det tycker jag är helt klart det viktigaste, och där precis efter hantering.
 
 
 
Vad lär ni era valpar? Vad är prio ett?
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Håller helt med dig, hantering och miljöträning går före allt! Du får så mycket på köpet, en socialt säker hund samtidigt som man knyter kontakten med dem :)

2013-01-29 @ 13:16:25
URL: http://alaskanferras.wordpress.com
Postat av: Isabel

För oss var det miljöträning och bilträning som var prio. Då bilen redan från dag 1 var ett problem för våran tjej. Sedan givetvis hantering, men det var hon van vid när hon kom, så det var bara att fortsätta. Och vad glad man är idag, när hon blivit större att man utsatte henne för allt "nytt" redan som liten, vardagen blir så mycket lättare då!

Jag är rätt dålig på att kommentera,har läst din blogg länge, men vill bara säga att din blogg är helt fantastisk :)

2013-01-29 @ 17:01:54
URL: http://kalabalikartat.blogspot.com
Postat av: emelie

inkallning...eller mer följsamhet tycker jag är viktigt med. behöver ju alltså inte vara klockren inkallning men att man har koll på matte och hänger med. annars håller jag med om dina!

2013-01-29 @ 22:35:27
URL: http://www.prickig.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback

  • Instagram
    Twitter

    Mail Facebook Bloglovin RSS 2.0