Är du nöjd?!

 
 
Har du någon gång ångrat ditt val av ras?
 
Haha, nej det har jag väl inte. Det är självklart att man vissa gånger blivit lite putt på vad dom gör men det är juh individerna i sig.
Självklart kan jag känna som med Smilla att det är "tråkigt" med den rasen då jag blivit mer intresserad av draget och vara ute. Smilla är lite känslig för kylan och klarar självklart inte samma temperaturer som dom andra.
 
Smillas ras är jag jätte nöjd med. Ett riktigt krutpaket som klarar det mesta. Hon är "liten" och smidig. Så nej jag har inte ångrat det valet av ras. Skulle jätte gärna vilja ha en till Staffe men jag är allergisk mot pälsen och jag skulle aldrig få en Smilla igen. Men jag gillar helt klart det valet av ras.
 
Malmuterna då, mostrerna här hemma. Haha. Jag ångrar absolut inte valet. Vilken jävla hund alltså, klarar allt!
Dom är så jäkla tuffa. Jobbiga då? absolut, alla gånger :D kräver mycket? fruktansvärt. Men när man drar i väg på en dragtur och dom jobbar skiten av sig och det går så jäkla fort, ja då står man där och bara njuter!
 
Men pälsen...döda mig. Jag hatar hår för det första, är allergisk för det andra och världens perfektionist för det tredje....såååå hur fan tänkte jag där?!?! Haha, usch! Denna päls, dessa högar som ligger överallt när dom byter päls,usch! 
Jag dammsuger och dammsuger men varje morgon jag vaknar upp ser det lika dant ut, haha!
 
Ibland, för en mille sekund kan jag tänka för mig själv, tänk va skönt med typ två franska bulldogs ;) Men innan jag hinner avsluta den meningen i mitt huvud ångrar jag mig. NEJ, dom passar mig SÅ bra. Vi är ett så sjukt bra team. Som handen i handsken. Jag älskar dom av hela mitt hjärta.
 
Så nej, jag ångrar inte valet av ras men ibland när man är trött, otaggad eller sjuk hade man gärna velat byta ut alla tre mot nått litet som man bara slänger under armen ;)
 
 
 
Är ni nöjda med era raser? Vad blir er nästa hund och värför?

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Jag kan inte riktigt uttala mig om raserna. Eller jo, en sak vet jag, ALDRIG mer en jakthund, haha...! Trots jakten är Beyo (svarta korsningen) den lättaste att ha lös, Alba (vitisen) är omöjlig. Det blir nog långlina resten av livet.
Nästa hund kommer jag förhoppningsvis använda inom mitt yrke som socionom, så jag vill ha en hund som folk i allmänhet inte är rädd för (tyvärr är det sånt man måste tänka på också), en alert hund som orkar hänga med och är uppmärksam på mig som förare och folk. Samtidigt är jag tävlingsintresserad och vill som sagt INTE ha en hund som har någonslags jaktinstinkt överhuvudtaget, haha. Och så är jag nyfiken på vallning, så det lutar åt en vallhundstyp.
När mina älskade är gamla och pensionerade. :) Till dess är dem perfekta läromästare. Vad vill du ha för "nästa hund"? :)

Svar: Ååå va roligt, JAG med! Nästa blir helt klart en aussie eller cattledog eeeeeeller kelpie....kan inte välja :( men lutar mest åt aussie :D Dudå??
emeli sundberg

2013-01-28 @ 10:27:05
URL: http://albabeyo.blogg.se
Postat av: Rebecca

Haha, kul! :) Vi har lite planer på att köpa en mindre gård här nere så vi kan ha lite får, då får du och jag anordna vallningsläger! ;)
Jag är också inne på aussie, eller BC, jag tycker de australian shepherdsen som är tecknade i red merle är fantastiskt fina. Och så gillar jag att de är lite större än border collies och kanske inte heller lika veka enligt vad jag läst? :)
En bra allroundhund. :)
Det blir när A&B är pensionärer eller jag behöver en i jobbet. Cattledog och kelpie är några riktiga krutpaket är dem inte? Väldigt starka i huvudet? Fast det är du ju van vid, självständiga hundar med mycket integritet. :) Jag vill ha en mer vek hund, haha.. När tänker du att nästa blir?

2013-01-28 @ 13:27:09
URL: http://albabeyo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback

  • Instagram
    Twitter

    Mail Facebook Bloglovin RSS 2.0