klippa klor!

En viktig sak man inte ska glömma att träna med sin valp där hemma är hantering.
Ni som ställer ut är väldigt medvetna om detta då man MÅSTE kunna hantera sin hund i ringen. Men för er som bara har sällskapshundar då? JO det är precis lika viktigt.
Hantering är något jag börjar med första dagen jag får hem valpen.
Man känner igenom och belönar.
Ex: Man håller i örat påhunden, hunden kansek gör "motstånd" eller ska försöka bita i din hand, du håller kvar. När hunden för en sekund INTE blir störd av ditt beteende belönar du och släpper.
 
Jag brukar göra så att jag gå igenom hunden några ggr per dag och även i olika miljöer. Och jag låter även andra känna igenom hunden, barn som vuxna.
 
Först:
 
Mun-belöna
Öron-belöna
Framtassar-belöna
Baktassar-belöna
Svans-belöna
 
Sen kan du röra benen och kroppen och belöna.
 
 
Detta är så viktigt, när du ska till veterinären, eller om du blir sjuk och någon annan måste ta hand om din hund.
 
ATT KLIPPA KLOR:
 
Då gör du precis som ovan.
 
Du tar ett stadigt grepp om tassen och när hunden "kollar bort" belönar du.
Du låter hunden nosa på klotången och belönar.
Sen tar du klo för klo och belönar VARJE klo.
 
Tips: Klipp lite inte för långt in, om nått går fel och du klipper för långt kan obehag uppstå och din träning kan få bakslag.
 
psst: Yra ligger och somnar nu när jag klipper hennes klor. Detta för att jag jobbat med henne så mycket med just det här.
Smilla "missade" jag denna träning eller ja, jag gjorde den inte så noggrant. När jag tar fram klosaxen mot henne då sticker hon ;) Tur att hon faktiskt klipper sina klor själv :)
 
 
Två Favoriter
 
 
 

Kommentarer
Postat av: P.S Hundar

Vi gillar Millers klosaxen, vi avverkar några sånna om året haha! :P

Svar: helt klart min favvo också:) jag lyckas dock tappa bort mina...hhmmm ;)
Isola

2012-09-28 @ 09:09:31
URL: http://pshundar.se
Postat av: Dessi & Teddie :)

Absolut, hantering är viktigt! :)

Svar: den är juh det, och så många som "glömmer" det.
Isola

2012-09-30 @ 11:32:44
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback

  • Instagram
    Twitter

    Mail Facebook Bloglovin RSS 2.0