Yra-Wintermorning´s Evening Frost!

Som Vi väntade på Yra... länge länge.

Först hitta Kennel,Stå på kö, Hundarna parade sig, vänta på resultat, vänta på antal valpar, vänta på kön av valp, vänta på vilken av dem tikarna som skulle bli våran. Det var ett lååångt halvår:)

När "Yra" var 4 veckor åkte jag och min bästa kompis till Norrköping där Yras mamma och hela kullen bodde. Gud i samma sekund bestämde jag mig,HON ska vi ha!

Jag hade kämpat länge att få en hane men mycket prat om den nuvarande flocken osv så blev det en tik som fick komma till oss.

Hon är den gulligaste valpen jag någonsin sett. Och klumpig:)

Så efter besöket var det bara att åka hem igen och vänta i FYRA veckor till, fruktansvärda veckor. Men dagarna rullade fram och den 9 september åkte vi och hämta henne.

Jag satt kanske i en timme i ren chock! Herregud äntligen var hon min!!!

Hon var så liten,4 kilo vägde hon men snart kom hon att växa 1,5 kilo varje vecka:)

När vi kom hem till dem andra var Yra lite rädd men oj så kär hon blev i Smilla allt hon gjorde skulle Yra göra. Smilla var dock inte alls lika glad och hon avskydde Yra.

I flera veckor höll detta på och det tog så lång tid att till och med jag kände att shit....det kanske aldrig kommer fungera det här. Och från ingenstans blev dem helt plötsligt bästa vänner, sover ihop,leker ihop ja dem gör allt ihop.

Yra som länge hette valpen, Mc Bark och gud vet vad fick efter mycket övervägande namnet Yra, åå gud så passande. ett riktigt Yrväder.
Namnet som hon var tänkt att få sparar vi till nästa vovve för det är alldeles för fint att bara slänga i papperskorgen:)

Varför Alskan malamute? enda sen jag var liten har jag vart riktigt intresserad av vargar och kollade på serien Silverfang alldeles för mycket. När jag var 5(?) var vi i Sälen hela familjen efter mitt första och sista åk (slutade i en stor klot) fick jag ett gossedjur av min mamma...en alaskan malamute valp! Jag var såld.

Men det är vekligen ett stort ansvar att ha denna "lilla" sak. Hon är envis,gör precis som hon själv vill, hon är stor, hon är stark, svår motiverad.

Man märker verkligen skillnaden på en stor och mindre hund. Tyckte Smilla var stor förr men oj så fel jag hade. Yra är STOR!


Idag är hon 8 1/2 månad och väger 35 kg och envisare än någonsin:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback

  • Instagram
    Twitter

    Mail Facebook Bloglovin RSS 2.0