Vilodagar!

Mina hundar har tre vilodagar i veckan. Det är tre dagar där dom gör absolut ingenting!
Vi går självklart ut på kiss och bajs rundor men ingenting annat. Inget bus, ingen annan aktivitet, lek, träning, lydnad. Utan vi bara är, slappnar av och låter dagen passera.
 
Vilodagarna är super viktigt för din hund, det är under denna stund allt försvinner från kroppen, all stress. Mina hundar har inga problem alls att bara vara, därför dom även är lätta att ha med sig överallt för att dom då är passiva. Dom har lärt sig att det inte alltid händer någonting.
 
Hundar som går på dagis och är med på jobbet är mer stressade än hundar som ligger hemma om dagarna. Så ha inte sån ångest när ni går till jobbet ;) Dom har det bra hemma (om dom gillar att vara själva såklart) där varvar dom ner och tar igen vilad tid.
 
Hundar som har en planerad vecka mår bättre än hundar som inte har det, rutiner är något som tar bort stressen väldigt mycket. Så inplanerade vilodagar är guldvärt :D
 

Kommentarer
Postat av: Amanda, Noki & Disel

Åh så skönt att höra från någon annan det som jag tänkt på så många gånger!

En hund som ska leva i vårt samhälle måste ju anpassa sig efter vårt levnadssätt, och kan inte aktiveras heeela tiden. Det är ju jätteviktigt att de får LÄRA SIG att bara vara.

När jag skaffade min valp, Bordercollie och labrador-mix, så gick folk i taket för att jag skaffade en sådan blandning inne i stan och som första egna hund - men jag har ju tränat honom sedan dag ett att "så här ser livet ut här - vissa dagar hittar man på massor av saker och tömmer energi, och andra dagar så har man lite tråkigt".

Nu klarar min ettriga BC-blandning att ligga och vara passiv under långa perioder eftersom att han LÄRT SIG det! :)

Det är ju också en inlärning att klara av passivitet! :)

Åh, uppfriskande att höra någon annan diskutera detta, jag har tvekat på min egen uppfattning så mkt..

2012-12-30 @ 09:59:40
URL: http://amandasblandraser.com
Postat av: Rebecca

Jag tycker detta verkar asbra, logiskt liksom. Har länkat. Jag är lite nyfiken på vad rasklubbarna tycker, men man gör vad som är bäst för sin hund, så det kan man ju strunta i. :)

2012-12-30 @ 16:15:27
URL: http://albabeyo.blogg.se
Postat av: Brodylicious

Skönt att höra!
Det känns som att i många hundbloggar man läser så aktiverar folk sina hundar dygnet runt (lite överdrivet) men typ!
Min hund har alltid vila på helgerna och jag har alltid haft dåligt samvete och kännt mig som en dålig hundägare för det! Men han är aktiv och gör massa saker på vardagarna så jag har tyckt att han måste få ha vilodagar. Känns därför skönt att läsa att du skriver det, jag ska inte ha dåligt samvete längre!
:) kram till dig och dina fina hundar!

2013-01-12 @ 01:13:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback

  • Instagram
    Twitter

    Mail Facebook Bloglovin RSS 2.0