Pannus och Pigmentös keratit!

Ni som har instagram och känner mig via Facebook vet att Gizmo inte mår bra.
För någon dag sedan såg vi i hans öga (det han har kvar) något som såg ut som svart bläck.
Vi åkte självklart direkt till veterinären då han bara har ett öga kvar, känns det som att man vill vara extra försiktig och noggran.
Gizmo har något som heter Pannus och Pigmentös keratit.
När vi var på Ultuna fick vi inget ebsked om att Gizmo hade detta. Utan det var när jag ringde upp för att kolla. Jag vet att han hade nedsatt syn och inte såg så bra på det ögat han hade kvar.
Men när jag ringde upp sa veterinären att Gizmo hade Pigmentös keratit på (vid det tillfället) båda ögonen och han hade det över pupillern på det ögat han idag har kvar.
 
Hade vi fått någon information om detta och vad det betyder hade vi avlivat han direkt och inte låtit honom "lida" med operationen.
 
Jag vet inte riktigt vad det är, veterinären försökte förklara och jag har även kollat upp egen information.
Pigmentös keratit kan tydligen vara ofarlig och bara en inflamamtion eller permanet.
 
Nu fick han diagnosen Pannus. Det är också något som kommer vid en inflammation eller tumör, kan även vara genetiskt.
Pannus kan utvecklas fort och speciellt hittar man denna sjukdom hos Schäfern som väldigt ofta har denna sjukdom.
Denna sjukdom leder till blindhet.
Beandlas det inte fort kan hunden bli blind på några timmar.
Genom att ge droppar 4-5 ggr påer dag (kortison droppar) bromsar du sjukdomen och risken att hunden blir blind.
Men glömer du dropparna så kan det direkt växa igen och hunden blir blind.
HUnden måste ögonlysas regelbundet och uppsöka evterinär regelbunden.
Kortisonet får man inte heller ta under långa perioder utan man måste byta medicin enligt veterinärens rekomendationer.
Kortisonet kan skada andra delar av kroppen.
Efter denna diagnos. Har vi bestämd oss att låta Gizmo somna in. NJuta av sista tiden och sen få somna in här hemma på soffan med mig<3
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Åh jag lider så med dig! Fy vilket tufft beslut att behöva ta! Hoppas att ni får en riktigt fin sista tid tillsammans!

2012-08-24 @ 16:58:21
URL: http://itsmeandthedog.blogg.se
Postat av: Moa

Så tråkigt, fina Gizmo!
Njut nu verkligen av er sista tid och ta vara på den...
Styrkekramar från mig som vet hur tufft det är!

2012-08-24 @ 17:54:31
Postat av: Rebecca

Det är så hemskt!
Usch, fy fan. Men han har som sagt haft ett bra litet hundliv... Lycka till hans sista dagar och krama honom från alla oss "fans". Jag tänker på er ofta...

2012-08-24 @ 20:08:09
URL: http://rebeccarydhill.blogg.se
Postat av: диски фиат добло

Whoa! This blog looks exactly like my old one!
It's on a entirely different subject but it has pretty much the same layout and design.
Outstanding choice of colors!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback

  • Instagram
    Twitter

    Mail Facebook Bloglovin RSS 2.0